Dobra samotność

Samotność i bycie samemu to nie to samo, choć od lat ludzie je ze sobą utożsamiają. Powszechnie sądzi się, ze to relacje międzyludzkie są głównym wyznacznikiem szczęścia. Miłość i przyjaźń są ważne, ale nie tylko one nadają życiu sens – trzeba się tylko o tym przekonać. Wielu świetnych pisarzy, muzyków czy malarzy zadaje kłam takim przekonaniom, wręcz szukając przestrzeni do odosobnienia. Artyści izolację kojarzą raczej z kreatywnością niż nieszczęściem. Nie trzeba jednak być wybitnym twórcą, żeby pełnymi garściami czerpać z bycia sam na sam ze sobą. Wiele zainteresowań, od ogrodnictwa do haftowania serwetek lepiej rozwijać bez towarzystwa, w skupieniu. Podobnie medytacja lub modlitwa nie wiąże się z innymi, jest sama w sobie celem i wartością.

Izolacja może też wspierać rozwój duchowy. Warunkiem jest jednak zaprzyjaźnienie się z samym sobą. Nikt nie chce przebywać sam na sam z kimś, kogo nie lubi. To dlatego tak wielu boi się samotności. Gdy jesteśmy sami, myśli buszują po naszych głowach – krytykują, snują czarne scenariusze, zniechęcają, panikują, pożądają, mówią, że będzie źle, że jesteś głupi, brzydki i nic nie warty. To tylko myśli! Można sobie z nimi poradzić właśnie za pomocą samotności. Aby ją w pełni docenić, wystarczy uświadomić sobie kilka rzeczy:

  • Samotność daje okazję, by poznać Siebie. Kim naprawdę jesteś, gdy nie musisz przed nikim udawać? Czego pragniesz?
  • Samotność wyostrza inteligencję.
  • Samotność pozwala odkryć wewnętrzny spokój, który każdy z nas ma w sobie.
  • Samotność otwiera nowe stany świadomości.

Siła samotności - jak ją praktykować?
Każdego dnia wyznacz sobie samotną godzinę. Jeśli godzina Cię przeraża, zacznij od pięciu minut w łazience bez telefonu i stopniowo rozszerzaj ten czas. Odpocznij od złych myśli, od dobrych, od każdych… Dostrzeż w tej chwili wielką szansę na obudzenie uśpionych potencjałów. Nie rozpraszaj się komunikatorami, serialami, książkami, telefonami, radiem. Postaraj się poświęcić dużo czasu na bycie sam na sam bez żadnych rozpraszaczy: najlepiej dwa razy dziennie od 30 minut do godziny.